سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ |۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 10, 2024
خودکشی

حوزه/ دهم سپتامبر، روز جهانی پیشگیری از خودکشی در سراسر جهان است که به این مناسبت، احکام و نظرات آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون مسئله خودکشی تقدیم شما خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دهم سپتامبر، روز جهانی پیشگیری از خودکشی در سراسر جهان است که به این مناسبت، احکام و نظرات آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون مسئله خودکشی تقدیم شما خواهد شد:

حکم خودکشی چیست؟

خودکشی از گناهان کبیره محسوب می‌شود و مجازات شدیدی در جهان آخرت دارد و شخص مؤمن هرگز به آن فکر نمی‌کند و نشانه ضعف ایمان و ناتوانی او است.

خواندن نماز میّت بر جنازه شخصی که اقدام به خودکشی کرده است چه حکمی دارد؟

اشکالی ندارد و باید نماز میّت خوانده شود. ضمناً قابل‌ذکر است که خودکشی به‌یقین از گناهان کبیره است و مالکیت انسان نسبت به نفس خویش، نمی‌تواند دلیل بر خودکشی شود. همان‌گونه که مالکیت انسان نسبت به اموالش، نمی‌تواند مجوّز آتش زدن آن گردد. البتّه باید تمام مراسم را برای این‌گونه افراد مانند مسلمان عادی انجام داد و شرکت در این مراسم و دعا برای نجات آن‌ها مانعی ندارد، شاید مشمول عفو الهی واقع شون

آیا برگزاری مراسم و شرکت در مراسم کسی که خودکشی کرده است جایز است؟

خودکشی به‌یقین از گناهان کبیره است و مالکیت انسان نسبت به نفس خویش، نمی‌تواند دلیل بر خودکشی شود. همان‌گونه که مالکیت انسان نسبت به اموالش، نمی‌تواند مجوّز آتش زدن آن گردد. البتّه باید تمام مراسم را برای این‌گونه افراد مانند مسلمان عادی انجام داد و شرکت در این مراسم و دعا برای نجات آن‌ها مانعی ندارد، شاید مشمول عفو الهی واقع شوند.

کسی که با مواد روان گردان یا مواد مخدر مثل شیشه زمانی که شعورش کم شده و در حالت عادی نباشد و دست به خودکشی زده باشد، آیا خودکشی او گناه است و جهنمی می شود؟

اگر عقل و هوش کافی نداشته مسئولیت خودکشی ندارد مگر اینکه می دانسته اگر مواد مصرف کند کارش به خودکشی می رسد.‌

آیا اجرای حد توسط خود شخصی که محکوم‌ به حد و یا قصاص است از مصادیق خودکشی محسوب می‌شود؟

در فرض سؤال این کار جایز نیست و نوعی خودکشی محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha